کاغذ دیواری پذیرایی ؛ 5 نکتۀ اساسی دربارۀ آن

کاغذ دیواری پذیرایی ؛ 5 نکتۀ اساسی دربارۀ آن

در چند سال اخیر، استفاده از کاغذ دیواری بسیاری رایج گشته است؛ چرا که کاغذهای دیواری در طرح ها، رنگ ها و بافت های متفاوت عرضه می شود و پاسخگوی انواع سلایق و ذائقه هاست. این گستردگیِ تنوع آنجایی مشکل ساز خواهد شد که پای انتخاب مناسب در میان باشد. این حساسیت برای کاغذ دیواری پذیرایی بالاتر هم خواهد رفت؛ چرا که بیشترین زمانِ خانواده در این قسمت سپری می شود و به محض ورود در معرض دید سایر افراد قرار دارد. بنابراین راه ساده و بنیادی برای مانورِ سلیقۀ شخصیِ شما در دکوراسیون داخلی، انتخاب مناسب کاغذ دیواری شیک برای پذیرایی است. برای سهولت انتخاب، نکاتی که به طور کلی پیش از انتخاب کاغذ دیواری پذیرایی باید مد نظر قرار گیرد در زیر به اختصار آورده شده است:

سبک دکوراسیون اتاق

کاغذ دیواری پذیرایی

بسته به اینکه دکوراسیون فضای پذیرایی چه سبکی دارد، طرح و بافت کاغذ دیواری متفاوت خواهد بود. برای مثال در صورتی که دکوراسیون مدرن باشد، استفاده از کاغذ دیواری هایی با طرح های هندسی جسورانه و یا کاغذ دیواری های ساده پیشنهاد می شود. اگر کلاسیک و سنتی باشد، استفاده از کاغذ دیواری با طرح های پیچیده و گلدار مناسب تر خواهد بود. رنگ کاغذ دیواری پذیرایی نیز بسته به رنگ دکوراسیون فضا، متغیر خواهد بود. در گزینش کاغذ دیواری ایجاد هارمونی و تونالیتۀ رنگی متناسب با رنگ دکوراسیون بسیار مورد توجه است.

ابعاد اتاق

طرح کاغذ دیواری و رنگ آن، به کمک خطای دید بیننده می تواند ابعاد مختلفی را به ذهن بیننده القا کند. برای مثال کاغذ دیواری پذیرایی با طرح راه راه عمود، دیوارها و سقفِ فضا را مرتفع تر و به طور کلی فضا را کشیده جلوه می دهد؛ به همین دلیل توصیه می شود در فضاهای کوچک از طرح راه راه عمود استفاده نشود. در مقابل، خطوط راه راه افقی، فضا را وسیع تر و سقف را کوتاه تر نشان می دهد.

طرح و بافت کاغذ دیواری پذیرایی
کاغذ دیواری پذیرایی

بسته به روحیات افراد و اینکه به دنبال جلوه دادن و القای چه حالاتی هستند، طرح کاغذ دیواری متغیر است. برای القای احساس پویایی و هیجان، استفاده از نقوش هندسی تیز و خطوط شکسته مناسب است. برای القای حس آرامش و سکون، استفاده از طرح ها و نقشه های ریزتر، خلوت تر پیشنهاد می شود. از آنجایی که فضای پذیرایی، نیازمند احساس سکون و آرامش است، استفاده از طرح های ریز برای کاغذ دیواریهای پذیرایی مناسب تر خواهد بود.

رنگ کاغذ دیواری

رنگ های گرم احساس صمیمیت و رنگ های سرد حس تازگی و نو شدن را القا می کنند. استفاده از رنگ های کدر و مات، حالت تنگی و گرفتگی به فضا خواهند داد و رنگ های روشن، فضا را دلباز و روشن را نشان می دهند. در انتخاب رنگ مناسب کاغذ دیواری پذیرایی باید این نکته را مد نظر داشت: از آنجایی که پذیرایی فضایی است که زمان زیادی در آنجا سپری می شود، انتخاب رنگی که پس از مدتی احساس دلزدگی ایجاد نکند، حائز اهمیت است. به همین دلیل پیشنهاد می شود رنگ های ملایم، انتخاب مناسب تری هستند.

کاغذ دیواری های ترکیبی

از آنجا که استفاده از طرح های شلوغ و رنگ های تند در سالن پذیرایی خیلی توصیه نمی شود و طرح های ساده و خلوت پاسخگوی همه نوع سلیقه نیست، اصلا جای نگرانی نیست. استفاده از کاغذ دیواری های ترکیبی پاسخ مناسبی است برای حل این معضل. در این موارد، علاوه بر انتخاب کاغذ دیواری برای تم یا پس زمینه که اغلب طرح ساده و رنگ ملایمی دارد، یک کاغذ دیواری با طرح شلوغ تر و رنگ متفاوت و تندتر هم استفاده می شود. ترکیب این دو، زیبایی بی بدیلی به کاغذ دیواری پذیرایی خواهد بخشید.

دسته‌بندی: مطالب آموزشیبرچسب‌ها: