مفرش چیست ؟ بررسی کاربردهای آن در دکوراسیون منزل

منظور از مفرش چیست؟

مفرش یا گلیم فرش در زبان فارسی دارای دو معنی جزئی و کلی می باشد که در معنای کلی اشاره به هر چیز گستردنی همانند زیر انداز است که بتوان آن را در جا یا مکانی پهن کرد. در حقیقت به فرش و یا فرش کردن هر مکانی اشاره دارد. در قدیم نیز مفرش ها، به عنوان کیسه بزرگی از پارچه ضخیم و یا از جنس گلیم نیز مربوط می بوده است که مسافران وسایل خود را درآن قرار میدادند و از آن نه به عنوان زیر انداز بلکه به عنوان ساک و کیف حمل وسایل بهره مند می شدند، اشاره دارد.

مفرش یا گلیم فرش در معنای جزئی و دقیق تر همان فرشی است که به صورت نقوش متنوع و طرح هایی برجسته بافت می شود و ضمن مفرش نمودن فضای مورد نظر بیشتر کاربردی تزئینی را دارد. ایران مهد هنر فرش است و در زمینه تولید فرش نیز در لیست بهترین ها قرار دارد و نام ایران به عنوان برترین تولید کنندگان فرش های پر نقش و نگار در جهان مطرح می باشد.فرش در معنای ایرانی همان قالی است که مختص صنایع دستی خود ایران است اما در معنای عربی فرش، مفرش، گلیم فرش، جاجیم،پلاس،قالیچه،زیلو و هر وسیله گستردنی اشاره دارد که هر کدام با توجه به نوع و کاربردهایشان نوعی فرش محسوب می شوند.

کاربرد های-مفرش

کاربردهای مفرش یا گلیم فرش در دکوراسیون منزل

مفرش یا گلیم فرش در زیباسازی دکوراسیون داخلی نقشی کلیدی دارد تا آنجا که می توان گفت یکی از مهم ترین کاربردهای مفرش زینت بخشی هر فضا به ویژه دکوراسیون منزل می باشد.

برای داشتن دکوراسیون داخلی مدرن با استفاده از انواع مفرش های زینتی و زیبا که مملو از انواع طرح و نقش منحصر به فرد می باشند می توانید به راحتی زیباترین دکوراسیون داخلی منزل را داشته باشید؛ زیرا این نوع از فرش ها در کنار تنوع نقش و رنگ بالا با تلفیق هنر و بافت الیاف های پشمی زیبا می تواند متناسب با هارمونی وسایل و چیدمان منزلتان، گستردگی بالایی داشته باشید و با توجه به فضای آشپزخانه، اتاق های خواب، اتاق های پذیرایی، اتاق نشیمن و غیره انتخاب شده و مورد استفاده قرار بگیرد. لازم است قبل از خرید فرش و یا گلیم فرش خود برای تزئین دکوراسیون منزل به نکات زیر توجه نمایید تا بتوانید براساس این نکات زیباترین مفرش و دکوراسیون داخلی را داشته باشید.

لازم است ابتدا هدف خود را مشخص نمایید، دلیل خرید فرش یا گلیم فرش شما برای چه فضایی است. اگر بخواهید برای اتاق کودک فرش خریداری کنید می توانید زمینه شلوغ و پر نقش و نگار را انتخاب کنید اما اگر فضای مورد نظر پذیرایی با ابعاد کوچک باشد می بایست مفرش مورد نظر را با طرح و نقش ساده و در وسعت کم انتخاب کنید که متناسب با فضا باشد.

اگر کفپوش طرح دار است سعی کنید فرش ساده باشد و اگر کفپوش ساده است سعی کنید فرش متراکم از طرح و نقش شلوغ باشد.

در فضایی با وسعت کم یا محدودیت درنور لازم است، از فرش هایی با نقش و طرح خلوت و رنگ هایی روشن استفاده کنید.

کاربردهای دیگر فرش برای مفرش نمودن آشپزخانه متناسب با رنگ بندی کابینت ها می باشد.

برای کفپوش های مدرن از جنس پارکت از فرش یا گلیم فرش با طرح افشان و یا گبه استفاده کنید.

فرشها می توانند برای اتاق کودک مورد استفاده قرار بگیردند و بر اساس طرح و نقش کودکانه انتخاب شوند

برای ایجاد فضایی مدرن در دکوراسیون منزل خود از گبه یا لچک های برنجی بهره مند شوید.

فرشها را برای اتاق خواب و یا پذیرایی نیز می توان انتخاب و خریداری نمود.

اگر به دنبال ایجاد دکوراسیونی لوکس می باشید بهترین انتخاب برای منزل شما فرش یا گلیم فرش های پرزدار می باشد.

اگر جزو افرادی هستید که به الیاف پشمی فرش حساسیت دارید سعی کنید هرگز اقدام به خرید این نوع از فرش ها نکنید و انواع دیگر را امتحان کنید.

برخی از فرش های گرانقیمت نیازمند نگهداری ویژه دارند و زیاد نباید شست و شو شوند لذا لازم است قبل از خرید به آن توجه شود

متناسب با هارونی و رنگ بندی وسایل منزل نظیر، پرده ها، رومیزی، مبلمان و غیره فرش یا گلیم فرش خود را خریداری کنید.

مشاهده جدید ترین طرح های مفرش

جهت مشاهده و خرید مفرش به لینک زیر مراجعه نمایید

دسته‌بندی: مطالب آموزشی